Bij de ‘Geef me de 5’ methodiek wordt ervan uitgegaan dat wanneer een kind boos of verdrietig wordt, dit meestal de oorzaak heeft dat er iets niet duidelijk is voor het kind. Dit geldt ook voor onze doelgroep. Zoals al eerder gezegd. We huisvesten 6 gezinshuiskinderen voor wie straffen en belonen niet werkt. Voor deze specifieke doelgroep is loze tijd, kliertijd, de meest risicovolle periodes van de dag om te escaleren. Bij loze tijd heeft het onderbewuste van het kind de meeste ruimte om zijn verstoorde gedrag te laten ontstaan. In de loze momenten van zijn dagprogramma, wanneer het kind even niet direct in contact is met de aanwezige ouder bestaat de kans dat het kind last heeft van zijn pre-verbaal complex trauma en hechtingsproblematiek het grootst. In ons gezinshuis streven wij naar een zo duidelijk mogelijk dagprogramma op de 5. In ieder moment van de dag stemmen we met ieder kind af, wat ze doen, met wie ze het doen, waar ze het doen, wanneer ze het doen en hoe dat ze dat doen. We streven ernaar om in de dagprogramma’s van de kinderen zoveel mogelijk aan te sluiten bij het individuele verlangen van het kind zelf. Zo ontstaat er gedurende het verblijf van het kind een raamwerk, waarin ze kunnen en durven te leren en te ontwikkelen.
De transactionele analyse (TA) kun je gebruiken om je manier van omgaan met de mens effectiever te maken. Hieronder in het kort de centrale uitgangspunten uit de TA, die we dagelijks toepassen in de communicatie met onze gezinshuiskinderen.
Centrale uitgangspunten van TA
Wederzijds respect:
Ik ben ok, jij bent ok. Ik respecteer en waardeer de ander en mijzelf, daar streef ik naar. Dat is een eenvoudige en krachtige basis van denken in de TA. Dit denken echt toepassen in het leven, is niet zo gemakkelijk als het klinkt. Om je als mens structureel ok en geliefd te voelen en om de ander echt te waarderen, daar moet je vaak bewust voor kiezen.
Persoonlijke verantwoordelijkheid
Volgens de TA is iedereen in staat voor zichzelf te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die hij of zij maakt. In elke situatie kan ik op verschillende manieren reageren, ik kan (als ik kritiek krijg van een ander) boos worden op die ander, ik kan boos worden op mezelf, ik kan me terugtrekken en niets zeggen, ik kan ‘sorry’ zeggen, ik kan overdreven aardig gaan doen, ik kan niets zeggen en het de ander later betaald zetten of ik kan doorvragen en er mijn voordeel mee doen. Er zijn altijd verschillende opties en uiteindelijk maak ik een keuze. Je bent je niet altijd bewust van alle keuzemogelijkheden en herhaalt wellicht in een situatie van kritiek krijgen vaak dezelfde en wellicht ongezonde manier van reageren. Hierin kan je je zelf ontwikkelen, soms met steun van een ander, zodat je je beter bewust wordt van je eigen denken en keuzes en je meer en bewuster kan kiezen voor wat gezond en passend is.
Drijfveer tot verandering
Volgens Berne streeft ieder mens diep van binnenuit naar mentale en fysieke gezondheid door te willen leren zelf problemen goed op te lossen en gezonde keuzes te maken.
Contract:
Zowel in therapie als in coaching of trainingen wordt er in de TA gewerkt met een contract. Berne definieerde contract als ‘een expliciete overeenkomst tussen 2 personen (trainer en deelnemer aan training, therapeut en cliënt) tot een nauwkeurig omschreven gang van zaken of plan van aanpak’. Een contract geeft duidelijkheid over de doelen gesteld in een training of een therapie tussen beide partijen, over de wijze waarop dit doel wordt bereikt en over de bijdrage van beide partijen.
Strooks:
Een strook is een eenheid van erkenning en is elk woord of gebaar dat uitdrukt, ‘ik weet, dat jij of ik zelf bestaat’. Strooks geven en ontvangen is erg belangrijk voor de psychische gezondheid van de mens. Het gaat over het geven van positief of negatief voorwaardelijke of onvoorwaardelijke waardering en erkenning aan mijzelf en aan anderen. Positief voorwaardelijk, gericht op gedrag: ‘dat heb ik/ jij goed gedaan’. Positief onvoorwaardelijk, gericht op de hele mens ‘ik hou van jou/ mijzelf’). Negatief voorwaardelijk, positieve kritiek/ feedback: ‘ik vind het vervelend, dat je dat zo hebt gedaan’. Negatief onvoorwaardelijk: ‘je deugt nergens voor!’. Deze laatste strook geven is erg schadelijk. Wanneer iemand zichzelf niet strookt (‘ik ben blij met wat ik heb gedaan vandaag’), niet om strooks vraagt aan anderen en strooks, die hij krijgt van anderen niet toelaat, kan dat er serieus toe bijdragen, dat hij emotioneel ondervoedt raakt en uiteindelijk depressief wordt.
Omdat wijzelf het instrument, het voorbeeld en klankbord zijn voor het kind om hen te leren communiceren. Besteden Monica en Betty veel tijd aan intervisie, coaching en supervisie.
We werken in ons gezinshuis met een signaleringsplan. Dit plan is een hulpmiddel om de kinderen zoveel mogelijk in hun raamwerk (window of tolerance) te houden. De kinderen hebben als het ware een te smal stressraampje Wij streven ernaar om de kinderen in hun raamwerk te houden en helpen hen hun raamwerk te vergroten. Het liefst iedere dag altijd. Op het moment dat een kind steeds vaker en langer achtereen in zijn raamwerk zit, zal het kind vanzelf een groter raamwerk ontwikkelen, waardoor het kind meer leerbaar en minder kwetsbaar is. De duidelijkheid die werkmethode ” geef me de 5” verschaft, helpt het kind om dit doel (in het raamwerk blijven) zoveel mogelijk na te streven. Iedere dag altijd.
We doen dit aan de hand van een signaleringsplan. Hieronder het format, zoals wij die nu dagelijks gebruiken in ons gezinshuis.
Welke fase | Welk gedrag zie je | Wat doe je wel | Wat doe je niet | Wat bied je aan |
---|---|---|---|---|
+3 | Hyper arousel, vechten | Kind verbreekt het contact met zijn omgeving | ||
+2 | Kind neemt gefragmenteerd waar | |||
+1 | Het kost het kind veel moeite om te leren | |||
0 | Raamwerk van het kind,
zie theorie van de Window of tollerance | Alleen in deze fase is het kind echt leerbaar. Het kind kan verwerken | ||
-1 | Het kost het kind veel moeite om te leren | |||
-2 | Hypo arousel, vluchten | Kind neemt gefragmenteerd waar. Heeft nauwelijks meer contact met de volwassene |
Algemene begeleidingsadviezen bij kind
https://www.youtube.com/watch?v=sZuyhdNw2ZM
https://gedragsproblemenindeklas.nl/gedragsproblemen/traumasensitief-onderwijs/#Overactief
Dit plan is van ieder kind aanwezig in het gezinshuis en wordt veel gebruikt in de communicatie met de direct betrokken hulpverleners en leerkrachten van de kinderen
Bij wie kan een kind terecht als hij/zij ontevreden is? Een kind, diens ouder of voogd kan zijn ontevredenheid bespreken met:
a. de gezinshuisouder.
b. de vertrouwenspersoon van het AKJ (contactgegevens op te vragen bij het gezinshuis).
c. de klachtenfunctionaris.
De privacy van de kinderen die in Gezinshuis Zonnevos woonachtig zijn is belangrijk. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die niet zomaar op de foto mogen worden gezet of van wie ouders niet weten waar ze wonen. Wij gaan dan ook discreet en zorgvuldig met persoonsgegevens en informatie over persoonlijke omstandigheden om. Gevoelige informatie zal niet aan derden worden verstrekt indien dit niet noodzakelijk is en altijd met toestemming. Om inzicht te krijgen in de wijze waarop wij omgaan met online persoonsgegevens, vindt u hier onze AVG privacyverklaring.